Selama
ini kita amat jarang memperoleh sumber-sumber yang asli untuk menguraikan
suasana abad 11 hingga ke 14 Hijrah dalam dunia ilmiah. Kalau diperoleh pun
kebanyakannya dari aliran islah. Kitab-kitab yang memperlihatkan fakta bagi
sejarah bagi jarak tersebut amat jarang dicetak seperti kitab al-Imdad karya
Salim bin Abdullah al-Bashri dll. Tetapi sepanjang penelitian saya, berjaya
menemui seorang tokoh moden yang melakukan kajian Ph.Dnya berdasarkan maklumat
sama ada yang makhtutat atau yang tercetak atau yang telah lama tercetak. Tokoh
tersebut ialah Rektor IAIN, Dr. Azyumardi Azra. Sempena hari raya Idul Fitri
akan ducuba menampilkan pengsucian kekeliruan fakta-fakta yang wajar diketahui
agar tidak bersalah sangka terhadap mana-mana aliran.... Tujuan pemaparan hal
ini juga untuk mengelakkan kita daripada menipu kerana menipu fakta itu adalah
dosa dan bagi yang telah mengetahui perteguhkan kembali. Selama ini, kita dok
kritik orientalis tetapi kalau kita bercakap bukan di atas fakta sebenarnya
apakah bezanya kita dengan orientalisme itulah sebab saya kemukakan petikan
yang panjang di bawah
Saya
berpegang di atas dunia ini mesti ada secara kesinambungan akan kebenaran
berdasarkan hadis mutawatir, "Akan sentiasa ada segolongan umatku yang
zahir berada di atas kebenaran hingga hari akhirat . . . "
Dr.
Azyumardi Azra berkata
dalam
Jaringan Ulama, sebagai berikut:
"Periodisasi
dalam sejarah sering menyesatkan, sebab ia menyiratkan ketidaksinambungan
(discontinuity). Sejarah sosio-intelektual, khususnya tidak berhenti atau
dimulai dengan kekosongan dalam masa tertentu. Hal ini harus ditekankan lebih
dulu sebelum kita mempelajari jaringan ulama pada abad ke-18M. Alasannya
sederhana; sebahagian para ulama terkemuka yang dibicarakan sebelumnya masih
hidup hingga awal abad ke-18 M. Dengan pijakan yang sama, beberapa ulama yang
kita masukkan dalam jaringan abad ke-18 M. sudah mulai merintis karier mereka
dan mencapai kemasyhuran sebelum penutupan abad ke-17M. Kebanyakan para ulama
ini, sampai taraf tertentu, telah dibahas sebelumnya. Tetapi, sebahagian mereka
mulai membina diri dan memainkan peranan mereka dalam jaringan pada abad
ke-18M.
Lebih
jauh lagi, dalam pengertian kandungan intelektual, dalam periode abad ke-18M
kita juga melihat banyak tanda-tanda kesinambungan dengan apa yang telah muncul
dalam periode sebelumnya. Tetapi ada juga perubahan-perubahan; beberapa
kecenderungan baru - yang juga dapat dianggap sebagai memuncak dari
kecenderungan periode sebelumnya - berkembang dengan cara yang agak berbeda.
Dalam bahagian ini, saya akan menelaah jaringan ulama dari abad ke-18M dan
hubungan-hubungan utama mereka di Afrika dan Asia. Saya juga akan membahas
kesinambungan dan perubahan kandungan religio-intelektual jaringan ulama
tersebut.
Jaringan
di Pusat dan Hubungan Asia
Sebagaimana
telah dikemukakan, Ibrahim al-Kurani, salah seorang tokoh paling berpengaruh di
dalam jaringan ulama, telah berpulang menjelang akhir abad ke-17M. Tetapi yang
berpusat di al-Haramain tidak kehilangan momentumnya (yakni daya
perkembangannya). Peranan kepemimpinan kini berada di tangan para murid
utamadari al-Kurani dan rakan-rakan seangkatan dengannya yang terkemuka; mereka
jelas dominan dalam inti jaringan tersebut di al-Haramain pada
dasawarsa-dasawarsa awal abad ke-18M. Yang paling penting di antara mereka
ialah Hasan al-'Ujaimi, Ahmad al-Nakhli, Abu Thahir al-Kurani, Abdullah
al-Bashri dan Abdul Hadi al-Sindi (Abu l-Hasan al-Sindi al-Kabir). Seperti akan
segera kita lihat, beberapa murid para ulama ini merupakan inti generasi
berikutnya dalam jaringan ulama ke-18 M. Kerana itu, orang-orang berilmu ini
menjadi mata rantai penting antara generasi al-Syinnawi, al-Qusyasyi dan
al-Kurani, dengan para ulama yang berkembang pada separuh kedua abad ke-18M.
Seorang
tokoh yang sangat penting dalam jaringan ulama generasi selanjutnya dalam abad
ke-18 ialah Muhammad Hayyat bin Ibrahim al-Sindi al-Hanafi (w. di Madinah pada
1163H/1749M).{1} Seperti terlihat dari namanya, beliau dilahirkan di Sind, di
mana beliau mendapatkan pendidikan awalnya. Di kemudian hari, setelah melakukan
ibadah haji ke Makkah, beliau memutuskan menetap di Madinah, di mana beliau
belajar bersama, antara Abu al-Hasan al-Sindi (al-Kabir), Hasan al-'Ujaimi,
'Abdullah al-Bashri dan Abu Thahir al-Kurani. Tidak jelas apakah di samping
mempelajari berbagai-bagai disiplin Islam, Muhammad Hayat menerima
tarekat-tarekat dari mereka. Besar kemungkinan, beliau diinisiasi semua ulama
tersebut ke dalam tarekat-tarekat dari mereka. Tetapi al-Jabarti menyatakan,
beliau diinisiasi ke dalam tarekat Naqsyabandiyyah oleh Sayyid Abdurrahman
al-Saqqaf Ba'alawi (w.1140H/1727M di Madinah).{2} Beliau terutama sangat dekat
dengan Abdul Hadi al-Sindi; beliau menggantikannya untuk mengajar di halaqahnya
di Masjid Nabi setelah Abdul Hadi meninggal dunia.
Teristimewa
dikenal sebagai seorang muhaddits dengan reputasi lumayan di Haramain, erti
penting Muhammad Hayyat kerana beliau merupakan salah seorang dari sedikit
tokoh yang menghubungkan jaringan ulama secara langsung dengan Muhammad bin
Abdul Wahhab yang termasyhur (1115-1201H/1703-87M). Menerusi hubungan inilah
yang memungkinkan kita mengesan asal-usul ajaran-ajaran Wahhabiyyah. Seperti
dikatakan Ibnu Bisyr, Ibnu Abdul Wahhab diperkenalkan gurunya, Abdullah bin
Ibrahim bin Sayf al-Najdi al-Madani kepada Muhammad Hayyat, yang dikenal baik
oleh keluarganya. Ibnu Abdul Wahhab kemudian belajar bersama dan menemani
Muhammad Hayyat.{3} Namun sumber-sumber yang ada tidak memberi petunjuk bila
dan berapa lama Ibnu Abdul Wahhab belajar kepada Muhammad Hayyat.
Lebih
jauh lagi, menurut Ismail Muhammad al-Anshari{4}, Ibnu Abdul Wahhab di dalam
salah satu isnad hadisnya meriwayatkan bahawa beliau juga belajar di Madinah
kepada Ali "Affandi" b. Shadiq b. Ibrahim al-Daghistani
(1115-99H/1703-85M). Ali al-Daghistani, menurut al-Muradi, meninggalkan tanah
airnya untuk menuntut ilmu. Di Madinah, beliau, antara lain, belajar kepada
Muhammad Hayyat. Dalam hubungan dengan Ibnu Abdul Wahhab, jelas bahawa Ali
al-Daghistani juga mengajar murid-murid, sementara beliau menambah ilmunya
sendiri. Di kemudian hari, beliau bertempat tinggal di Damsyik.{5}
Seorang
tokoh penting lain yang menghubungkan Ibnu Abdul Wahhab dengan jaringan ulama
ialah Abdullah al-Bashri, yang juga merupakan salah seorang guru utama Muhammad
Hayyat.{6} al-Kattani dalam penjelasannya tentang Muhammad 'Abid b. Ali
al-Sindi al-Madani (w.1258H/1842M di Madinah), mengatakan, Muhammad 'Abid
memiliki sebuah isnad hadis; di situ terlihat beliau menerima hadis-hadis dari
Ibnu Abdul Wahhab, yang mendapatkannya daripada ayahnya, seorang mufti Najd,
yang memperolehnya secara langsung daripada Abdullah al-Bashri.{7}
Tetapi
al-Kattani cenderung menolak perkiraan bahawa Ibnu Abdul Wahhab sendiri belajar
langsung kepada Abdullah al-Bashri, sebab yang terakhir itu meninggal pada
1134H/1722M, iaitu ketika Ibnu Abdul Wahhab berusia sembilan belas tahun dan
kerananya al-Kattani percaya, tidak mungkin telah belajar kepadanya; paling
pantas beliau hanya belajar kepada murid-muridnya terdekat. Ini jelas bukan
merupakan argumen yang meyakinkan, terutama jika kita pertimbangkan kenyataan
bahawa Ibnu Abdul Wahhab pada usia dua belas tahun telah pergi ke Haramain dan
menerjunkan dirinya ke dalam wacana ilmiah di sana. Lebih-lebih lagi, kerana
ayahnya telah menerima hadis secara langsung daripada al-Bashri, sangat mungkin
Ibnu Abdul Wahhab diperkenalkan ayahnya kepada dan selanjutnya belajar kepada
al-Bashri.
Muhammad
Hayyat jelas termasuk di antara ulama yang memberi pengaruh kuat pada Ibnu
Abdul Wahhab. Al-Anshari mengesankan bahawa Muhammad Hayyat memberikan pengaruh
paling besar atas pandangan-pandangan keagamaan Ibnu Abdul Wahhab, terutama
menyangkut pentingnya doktrin tauhid, penentangan terhadap taqlid dan perlunya
kembali kepada al-Quran dan hadis.{8} Muhammad Hayyat, seperti juga kebanyakan
tokoh di dalam jaringan ulama, menentang pertikaian yang tak perlu di antara
mazhab-mazhab dan sebaliknya, mengajarkan toleransi dan rekonsiliasi. Lebih
jauh lagi, beliau menghimbau ulama melakukan ijtihad berdasarkan al-Quran dan
al-Hadis. Beliau juga menentang inovasi yang tak berdasar (bid'ah dhalalah)
yang dapat membawa kepada syirik, menyekutukan Tuhan dengan ciptaan-Nya.{9}
Kegigihan
Muhammad Hayyat menyangkut masalah-masalah ini juga dicatat oleh Salih
al-Fullani, yang karier dan peranannya dalam jaringan ulama akan segera
dibahas. Dengan mendasarkan dirinya pada penjelasan-penjelasan beberapa gurunya
yang menjadi murid Muhammad Hayyat, al-Fullani mengutipnya dan berkata:
"Adalah
wajib bagi setiap muslim berusaha sekuatnya (yajtahid) untuk mengetahui makna
al-Quran dan untuk mengikuti dan memahami erti hadis dan turunan aturan-aturan
hukum daripada kedua-duanya. Jika dia tidak mampu melakukan hal itu, dia harus
mengikuti (yuqallid) para ulama tetapi tidak usah mematuhi satu mazhab tertentu
sebab melakukan hal itu bererti menganggap mazhab (iaitu pembawanya) tersebut
sebagai seorang nabi. Sesungguhnya dia harus mewaspadai setiap mazhab . . .
Sedangkan mengenai inovasi yang diperkenalkan rakan-rakan sezaman kita untuk
berpegang pada suatu mazhab tertentu dan menganggap tidak layak beralih dari
satu mazhab ke mazhab yang lain, ini sama dengan kebodohan, bid'ah dan
kesewenang-wenangan. Kita lihat mereka mengabaikan hadis sahih yang tidak dapat
dibatalkan dan berpegang pada mazhab mereka tanpa ada rangkaian perawi
(sanad)."{10}
Penentangan
terhadap bid'ah dan praktik-praktik syirik adalah dua di antara doktrin-doktrin
penting daripada Ibnu Abdul Wahhab. Hampir bisa dipastikan, beliau
mendapatkannya daripada Muhammad Hayyat. Ibnu Bisyr menyampaikan sebuah cerita
bahawa Ibnu Abdul Wahhab dalam suatu kesempatan memandang beberapa orang muslim
yang sedang berdoa di pusara nabi dengan harapan melalui perantaraan beliau
mereka akan diselamatkan. Muhammad Hayyat mendekati Ibnu Abdul Wahhab dan -
sementara menunjuk dengan jarinya ke arah orang-orang muslim itu - berkata
bahawa apa yang sedang mereka lakukan itu sangat salah tetapi sayang mereka
tidak menyedarinya.{11} Perlu juga dikemukakan, Muhammad Hayyat menulis sebuah
buku yang menyatakan bahawa penggunaan tembakau [Persia] (tubak) tidak boleh
(tahrim). Dengan segera hal ini mengundang diskusi hangat di kalangan para
ulama di Haramain.{12} Telah umum diketahui, Ibnu Abdul Wahhab dan kaum Wahhabi
dengan keras melarang merokok tembakau dan kerananya tidak diragukan lagi Ibnu
Abdil Wahhab mengambil ajaran ini daripada Muhammad Hayyat.{13}
Meskipun
terdapat perkaitan doktrin yang jelas di antara mereka, tidak ada bukti bahawa
Muhammad Hayyat secara langsung bertanggungjawab menghasut Ibnu Abdul Wahhab
menyebarkan gerakan radikalnya.{14} Dan juga tidak ada indikasi bahawa Abdullah
b. Ibrahim b. Sayf, guru utama lain Ibnu Abdul Wahhab, menyuruhnya melakukan
hal itu. Sebagai seorang ulama terkemuka yang menguasai fiqh Hanbali dan hadis
di Madinah, Ibnu Sayf mengagumi Ibnu Taymiyyah, yang menyerukan kepada kaum
muslim untuk kembali kepada al-Quran dan al-Hadis serta meninggalkan
praktik-praktik bid'ah mereka. Dan besar kemungkinan beliau menyuruh Ibnu Abdul
Wahhab membaca karya-karya Ibnu Taymiyyah. Ibnu Sayf, mengikuti Ibnu Taymiyyah,
percaya bahawa pembaharuan harus dilaksanakan untuk menyebarkan pemhaman serta
praktik-praktik Islam yang benar; tetapi beliau menyarankan agar pembaharuan
itu dijalankan dengan cara-cara damai seperti melalui pengajaran. {15} Juga
dilaporkan bahawa Ibnu Sayf mengatakan pada Ibnu Abdul Wahhab bahawa senjata
baik lainnya untuk memerangi keyakinan dan praktik-praktik agama yang tidak
benar adalah buku-buku. {16}
Telah
banyak dilakukan pembahasan di kalangan sarjana tentang asal-usul radikalisme
Ibnu Abdul Wahhab. Latar belakang peribadinya tampaknya sangat mempengaruhi
sikap radikalnya. Tetapi, sumber dari ajaran-ajarannya adalah para guru
utamanya di atas; ajaran-ajaran Ibnu Abdul Wahhab tidak datang daripada orang
lain atau tempat lain. Meskipun para gurunya tidak pernah menyuruhnya untuk
melahirkan perubahan keagamaan dengan cara radikal seperti yang dilakukannya,
beliau jelas terdorong oleh kecenderungan pembaharuan intelektual di dalam
jaringan ulama. Namun Ibnu Abdul Wahhab mendorong bandul pembaharuan jauh lebih
keras dibanding semua tokoh lain di dalam jaringan ulama.
Ibnu
Abdul Wahhab bukanlah satu-satunya murid Muhammad Hayyat. Selain sejumlah murid
dari India yang kurang begitu terkenal {17}, beliau mempunyai seorang murid
lain yang menonjol. Namanya Muhammad b. Abdul Karim al-Madani al-Syafiei, yang
lebih terkenal sebagai al-Sammani. Dilahirkan di Madinah dari keluarga Quraysy,
al-Sammani (1130-89H/1718-75M) menikmati kemasyhuran sebagai pendiri tarekat
Sammaniyyah.{18} Beliau melewatkan hidupnya kebanyakan di Madinah, tinggal di
dalam rumah bersejarah milik Abu Bakar al-Shiddiq. Al-Sammani mengajar di
Madrasah Sanjariyyah, yang didatangi ramai murid dari negeri-negeri jauh.
Beliau diriwayatkan pernah bepergian ke Yaman dan Mesir pada tahun 1174H/1760M
untuk mendirikan cabang-cabang Sammaniyyah dan mengajar murid-muridnya tentang
zikir Sammaniyyah. {19}
Selain
Muhammad Hayyat, guru-guru al-Sammani lainnya yang terkenal ialah Muhammad
Sulaiman al-Kurdi (1125-1194H/1713-80M) {20}, yang pernah menjadi murid Ahmad
al-Nakhli, Abu Thahir al-Kurani, Abdullah al-Bashri dan Mushthafa b. Kamaluddin
al-Bakri (1099-1163H/1688-1749M). Perlu dikemukakan, Sulaiman al-Kurdi adalah
juga guru bagi sekelompok murid Melayu-Indonesia pada abad ke-18M. (yang akan
dibahas nanti). Beliau juga seorang penulis yang produktif. Sulaiman al-Kurdi,
sebagaimana Ibrahim al-Kurani dan Ibnu Ya'qub, juga menulis sebuah karya yang
jelas ditujukan untuk kaum muslim Melayu-Indonesia, berjudul al-Durrat
al-Bahiyyah fi Jawab al-As`ilah al-Jawwiyyah.{21} Sangat sayang, saya tidak
mendapatkan informasi tentang isinya maupun pertanyaan yang ingin dijawabnya. http://tugas-makalah.blogspot.com/2012/06/paparan-sejarah-islam-abad-ke-11-15.html#more
Tidak ada komentar:
Posting Komentar
Please Uktub Your Ro'yi Here...